Kultur & Nöje.

2021-07-26 16:45
  • Bild: Claudio Bresciani / TT
  • Bild ur serien ”Alltid fucka upp” av Moa Romanova Bild: Moa Romanova
    Bild ur serien ”Alltid fucka upp” av Moa Romanova
Puffetikett
Dagens ETC

Hon är första svensken att vinna ”serietidningarnas Oscars”

Serietecknaren Moa Romanovas debut ”Alltid fucka upp” har vunnit Eisnerpriset – världens största pris för tecknade serier – för bästa utländska seriealbum som publicerats i USA.

Hon gläds över att kunna titulera sig som ”världsbäst” när uppföljaren ”På glid” kommer om några veckor.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Prenumerera digitalt

Från

39 kr

Beställ här!

Beställ senast 26 september så får du en hel månad för bara 39 kronor. Avsluta när du vill.

Prenumerera på papper

Från

327 kr

Beställ här!

Få tidningen både på papper och digitalt. Betala per månad.

Du är den första svensken någonsin att vinna ett Eisnerpris. Hur känns det?

– Det känns faktiskt oväntat kul. Jag brukar sällan få en väldigt bra känsla när något riktigt bra händer. Jag brukar inte stanna kvar i de roligare känslorna, utan jag brukar mest gå vidare direkt till mina mer stressade känslor. Men det här priset, det tog sig verkligen igenom. Det är så jävla kul, för att nu när jag har vunnit det här priset så betyder det att när det blir nytryck av boken eller nästa bok kommer ut, då kommer man kunna sätta på en stickers på böckerna som säger att jag har vunnit pris för att jag är världsbäst.

Vad var inspirationen bakom "Alltid fucka upp"?

– Det är en självbiografisk bok som baseras på min dagbok till stor del. Storymässigt så är det mycket inspiration från amerikanska och brittiska komediserier, som 30 Rock och Trailer Park Boys. Men sen är den lite hemskare än de serierna. Jag tycker om när saker är lite hemska och lite roliga. Stilmässigt inspirerades jag mycket av modeillustrationer från 80-talet och Cartoon Network, som jag växte upp på.

Den breda massan förknippar ofta serietidningar med exempelvis superhjältar. Hur upplever du att synen på serier som konstform är i dag?

– Det är svårt att säga. Jag rör mig mest i mitt egna lilla universum med alternativa serietecknare och kulturpersoner. Och där är ändå serier något hyfsat stort och omtyckt. Men utanför min bubbla kan det vara så, att när jag till exempel förklarar för min mammas vänner vad jag gör så tror de att jag är Bamse-tecknare.