Inrikes.

2018-04-16 09:24
Bild: Nora Lorek/TT, Maja Suslin/TT och Kathrin Rößler/Vattenfall

Vattenfall anklagas för grönmålning

Vattenfall vill göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Det är budskapet i energijättens nya reklamkampanj som nyligen rullades ut över hela landet. Men kampanjen ifrågasätts av miljöorganisationer: ”Vi har inte så många år som en generation.”

Kampanjen lanserades i början av april samtidigt som Vattenfall bytte logga. Den är en del i en större omdefiniering av varumärket och den första av flera som kommer att rullas ut under året. Budskapet att företaget vill göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation väcker kritik hos flera miljöorganisationer.

– Greenwashing (även kallat grönmålning, red. anm.) är vad vi tycker om den. Det är det korta svaret, säger Eva Lenke, engagerad i Fossil Free Sverige.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Hon påpekar att Vattenfall 2016 sålde sin tyska brunkolsverksamhet istället för att lägga ned den. Bolaget driver dessutom fortfarande sju kolkraftverk i Tyskland och Nederländerna.

– Vi är av den bestämda åsikten att vi måste lägga ner kolgruvorna och inte sälja dem. Generellt sett måste vi sluta bränna kol, olja och gas. Att då tycka att man blir fossilfri för att man säljer till någon annan håller vi inte riktigt med om.

Inte rättvisande bild

Vattenfalls hållbarhetschef Annika Ramsköld tycker inte beskrivningen av kampanjen som grönmålning är rättvisande. Hon framhåller att bolaget för de kommande två åren investerar  sammanlagt 17 miljarder i vind- och solkraft samt i infrastruktur som energilager och laddstolpar.

– Jag kan förstå att  folk vill att saker och ting ska gå fortare, och det är klart vi själva skulle vilja det, men som jag sa gör vi stora investeringar i att skapa mer förnybart. Att sedan göra omställningen av framför allt värmeproduktionen i Tyskland och Holland tar tid. Och vi måste göra den tillsammans med de städer där vi agerar, till exempel Berlin och Amsterdam, säger Annika Ramsköld.

Vattenfalls målsättning är att ha fasat kolkraften ur värmeproduktionen till 2030. Johanna Lakso, energisakkunnig på Naturskyddsföreningen, är försiktigt positiv.

– Som jag tolkar kampanjen och deras nya ambition vill de fasa ut sin kolanvändning. Det  är på ett sätt också kanske därför de måste ha den här kampanjen. De vet att de har detta med sig i bagaget och vet att de måste driva omställningen.

Mycket kärnkraft

Johanna Lakso påpekar att Vattenfall inte bara har stora tillgångar i kol utan även mycket kärnkraft. Det är hon kritisk till, framför allt på grund av riskerna med slutförvaring. Hon säger att hon hoppas att kampanjen inte är ett utslag av grönmålning, men att det återstår att se.

– Jag tycker man märkt en förändrad inställning hos Vattenfall de senaste åren. De var ett av de bolag som först gjorde en analys av vad 100 procent förnybart innebär. Sedan tycker vi att det går för långsamt. Vi har inte så många år att spela med som en generation.

Annika Ramsköld menar att ”en generation” ska ses som allra senaste deadline.

– Ambitionen är att vi ska kunna göra det så snart som möjligt. En generation är det vi ser som den bortre gränsen. Jag tycker verkligen vi pushar för att detta ska ske, både genom att vi jobbar med våra egna delar, men vi har även dragit igång och driver många större intiativ tillsammans med energiintensiv industri för att få fram nya teknologier. Det hade inte kommit till stånd om inte vi varit med och dragit. Vi har till exempel samarbeten med SSAB och LKAB.

Nya kampanjen

Budskapet är att Vattenfall vill göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation.

Kampanjen är en del i en större omgörning av Vattenfalls varumärke. Den rullades ut i Sverige i början av april, samtidigt som bolaget bytte logga.

Kampanjen kommer även att rullas ut i Finland i vår och i Tyskland framåt hösten.

På sin hemsida redovisar Vattenfall aktuell energimix och arbetet med att minska andelen fossilt.