Inrikes.

2018-04-15 22:52
Bild: Hasse Holmberg/TT

LISTA: De senaste årens mest kritiserade greenwashing-kampanjer

Vad tycker du om kampanjerna?

2017

Svenskt Flyg

Tilldelades förra årets greenwashpris av föreningen Jordens vänner för att felaktigt ha fått det att se ut som att utsläppen från flyget minskar, när utsläppen från svenskarnas flygande tvärtom har ökat sedan decennier tillbaka. Svenskt Flyg motsatte sig också aktivt den föreslagna flygskatten.

2016

Miljöpartiets partistyrelse

Tilldelades Jordens vänners greenwashpris med motiveringen att de bröt sitt vallöfte att verka för att Vattenfalls kolkraftsverksamhet skulle avvecklas. De fick också kritik för att ha hyllat Parisavtalet, som enligt Jordens vänner helt saknar konkreta beslut och bindande formuleringar för hur klimatet ska räddas.

2015

Volkswagen

Den stora utsläppsbluffen upptäcktes av USA:s miljömyndighet och handlade i korthet om att biljätten hade manipulerat utsläpps­tester. Bilarna släppte helt enkelt ut mer miljöfarliga utsläpp än vad som angavs i testerna.

2014

Trafikverket och Förbifart Stockholm

Förbifart Stockholm kommer att leda till mer biltrafik och fler köer samt strider mot de transportpolitiska målen om god tillgänglighet, hävdade Jordens vänner, som försåg dem med det årets greenwashpris.

2013

AP-fonderna

Tilldelades Jordens vänners greenwashpris för att investeringarna i oljebolag bryter mot de riktlinjer de lovat följa.

2012

Stora Enso

2012 kritiserades Stora Enso för att bolaget marknadsfört sig som ett miljövänligt företag som främjat biologiskt mångfald trots att det tidigare dömts för miljöbrott i Brasilien. Stora Enso hade också kritiserats för miljö- och människorrättskränkningar i samband med sin etablering i Kina.

2011

MQ

Klädkedjan fälldes hos reklamombudsmannen på grund av obefogade miljöpåståenden. I en reklam skrev MQ att ”Mer kvalitet gör att din garderob, dina pengar och planeten håller längre”. Falsk marknadsföring, enligt Reklamombudsmannen.

2010

Eon

Energibolaget anklagades för falsk marknadsföring i sin välspridda reklam för biogas, där uttrycket ”grönare” bland annat användes.

2009

Vattenfall

Energiföretaget Vattenfall utsågs till världens värsta greenwash-företag i den internationella Climate Greenwash Awards 2009. Skälet? Företaget marknadsförde sig självt som ett föredöme i miljösammanhang, trots att det fortsatte att använda kolkraft, kärnkraft och så kallade pseudolösningar.