Efter Arbetet på Twitter

EfterArbetet: Konflikten om NCC-bygget Filbornaverket rasar vidare: http://t.co/Mw4O60l0

EfterArbetet: Svårt följa skollagen när lärartjänster försvinner http://t.co/tWjGOHJP

EfterArbetet: Nytt Malmöprojekt ska kartlägga khatmissbruk http://t.co/9svh3L5z

EfterArbetet: De flesta skåningar skulle tjäna på skattefinansierad kollektivtrafik http://t.co/RYlpkGmw

EfterArbetet: Skånska färdtjänstförare tvingas till farliga körningar - Efter Arbetet http://t.co/U48aUvXh

Efter Arbetets nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på Efter Arbetets nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Statarna slapp åtminstone taskiga klassanalyser på daytime-tv, skriver Liv Strömquist. Bild: Nordiska museet

Du måste kämpa hårdare

torsdag, december 8, 2011 - 09:45

BÄST
Susanna Alakoski, en som modigt och fint berättar om ­klassamhället.

SÄMST
Mats Odell. ­I en krönika i ”Hem och Hyra” minns chefredaktören att han sagt: ”Jag och min fru har köpt varsin lägenhet åt våra barn. Det kan alla föräldrar göra. De är mycket nöjda.”

 

KRöNIKA

I biografin om Zlatan berättar han om sin uppväxt. Hans mamma arbetade som städerska 14 timmar om dagen, men hade ändå så ont om pengar att hennes fem barn ofta fick gå hungriga. Det här låter som en uppväxtskildring av Jan Fridegård på 30-talet, men det är Sverige i nutid. Dessutom är det här en ganska vanlig uppväxt i Sverige idag. Enligt Rädda barnens undersökning lever 30, 4 procent av barnen Malmö i fattiga hem, och i Rosengård är siffran 66,5 procent.

 

Trots detta hör man väldigt sällan någon prata om de här erfarenheterna, eller kräva politisk förändring. Varför? Därför att media domineras av vit medelklass och deras upplevelser av verkligheten. Dessutom tycker en stor del av de röster som hörs inte att ekonomisk ojämlikhet är fel. Tvärtom trivs de med det – ja, de myser in sig i klassamhället.

För dem är klassamhället som en timrad alpstuga på en sluttning i Graubünden, där man sitter i en öronlappsfåtölj framför brasan och läppjar på ett glas rykande glühwein. Man kryper in med fötterna under sin pläd, och tänker: ah, så här skulle det alltid vara! Jag vill inte ändra på någonting.

 

Ett exempel på hur normalt det är att ha en helt okritisk inställning till klassamhället hörde jag i programmet Efter Tio, när Malou von Sivers presenterade ett inslag om Ibrahimovics bok. Hon sade: ”Vi ska börja med Zlatan (…) som har blivit en symbol, och en oerhört viktig sådan, inte minst för invandrarungdomar, som ser att: det går! Kanske inte kan man komma så här långt…men väldigt långt…om man kämpar.”

 

Det här är en typisk uppfattning om klassamhället: Det är inte ett resultat av politisk ideologi – utan av individers (brist på) prestationer. Man vill inte ändra på själva trappan – man vill möjligtvis motivera enskilda individer att klättra uppåt. Anledningen till att vissa är långt ner är att de inte kämpat tillräckligt hårt.

 

Just det här med att ”kämpa” blir extra sinnessjukt i sammanhanget – eftersom det är svårt att tänka sig en hårdare kamp än att till exempel ha fem barn och att städa 14 timmar om dagen. Detta stenhårda slit hjälpte dock inte Zlatans mamma in i adelskalendern.

Jag tänker att en sak som måste ha varit skönt för statarna på 30-talet är att de i alla fall slapp höra analyser som denna på daytime-tv. De behövde inte lyssna till spaningen att anledningen till deras usla levnadsförhållanden kanske var att de inte hade någon positiv förebild. Hade det bara funnits en super-statare att se upp till…så kanske klassamhället hade avskaffats – inte genom politiska reformer för ekonomisk rättvisa, utan genom en miljon enskilda klassresor. Barnfattigdomens lösning är att alla barnen blir fotbollsproffs. Lycka till!

Liv Strömquist är serieskapare, programledare och feministisk aktivist. Växte upp som vegetarian, granne med Ravlunda skjutfält på Österlen och bor nu i Malmö. Har medverkat i satirprogrammen Tankesmedjan och Pang Prego i P3. Aktuell med boken Ja till Liv!, ett ABC om moderater, nördar och tjejnazister.

 

Kommentarer

Marianne Fagberg 13:52 9 dec 2011

Oerhört viktig samtidshistoria. När fattigdomen beskrevs av journalister och författare i Örjan på nittonhundratalet så reagerade svenska folket. När samma sak beskrivs i början på tvåtusentalet så blir det ingen reaktion alls. Därmed händer inget i det politiska leden heller. Vet faktiskt inte vad det beror på. Någon stadigvarande förändring till ett samhälle där alla har samma värde och därmed samma rättigheter sker inte om inte vanligt folk reagerar.

Sofie 16:00 15 dec 2011

Tror du att det kan ha att göra med att fattigdomen har blivit förknippad med något annat än "det svenska"?

Titta senare 15:16 9 dec 2011

Varför har man fem barn om man inte kan försörja dem...?

Åsa Anderberg 19:21 9 dec 2011

Men vad menar du? Man kanske fick fem barn innan maken dog/lämnade familjen?

Åsa Persson 00:15 10 dec 2011

Öh, vad har det med saken att göra?

stina 00:57 10 dec 2011

varför finns det yrken som är så lågt betalda att det knappt går att försörja sina barn trots att man jobbar 70h/vecka?

ditt resonemang är precis vad som skapat denna debatt. hur kan man lägga över ansvaret på någon som redan sliter arslet av sig? vad ger oss rätten att tro att det rätta är att försöka motivera någon som redan gör ett hårdare jobb än vad man själv skulle kunna drömma om?

sune 08:25 10 dec 2011

Varför har man en hjärna om man inte kan använda den? En motfråga till dig geni.

Rakel 09:56 10 dec 2011

Varför ska längtan efter barn behöva kvävas för att man inte har rätt ekonomisk förutsättning?

Karn Eggert 12:23 10 dec 2011

Hur barnen kan rå för att deras ensamstående mamma inte kan försörja dem? Vilket hon iofs i detta fall kunde genom att jobba väldigt hårt och mycket. Som barn kan man inte göra någonting åt sin samhällsställning för än hela barndomen är avverkad. Barn är inte sina föräldrars förlängda arm som du verkar tycka. Alla barn borde ha samma möjligheter oavsett vilka föräldrar de har. Men logiken i på ditt resonemang verkar ju ut på att man får skylla sig själv om man föds med fel föräldrar. Är det arvssynden du syftar på?

Sen tycker jag att det är väldigt konstigt ditt resonemang överhuvudtaget, om att inte skaffa barn för att man inte har råd att försörja dem. Oavsett hur osolidarisk man är så finns det faktiskt ganska många som lever så i Sverige i dag och jag förstår inte vad det är för bra med det.

Lova 21:59 10 dec 2011

Var finns ödmjukheten? Och medkänslan? Blir så trött och arg på detta hårda dömande. Det är förkastligt rent ut sagt.

caren 20:15 17 dec 2011

för att i fattiga länder har man inte tilläcklig pengar till preventilmedel. de har inget val.

olle eriksson 17:25 9 dec 2011

oerhört bra skrivet. Fattigdomen och orättvisorna förtigs, men det får man ju inte säga i det här landet. Det är en skam.

Tuva  00:06 10 dec 2011

Varför ska bara rika ha rätten att skaffa fler barn... ?

Jacob 11:58 10 dec 2011

det har de ju inte, uppenbarligen. men det kan ju vara en bra idé att inte skaffa fler barn än man kan försörja, oavsett inkomst. sen att städare är underbetalda är en annan sak och säkert helt sant. ingen skall behöva utföra ett sådant jobb med 14 timmarsdagar. det är lätt sjukt.

bom 15:50 10 dec 2011

Vem är du att döma människor som trampas på av ett skitsystem? Om vi inte hade denna ekonomiska ojämlikhet så skulle alla kunna försörja de barn de vill ha.

Jovanka Redgård 17:15 10 dec 2011

Man behöver inte va städare och fembarns ensamstående mamma i sverige. Jag var tandtekniker och tvåbarns ensamstående mamma med minimi lön, ja ni läste rätt.Fick hålla mig med tre städjobb för att kunna klara mig och unna mina barn semester ibland, och allt det lilla extra som man behöver ge sina barn fast man hör till dom fattiga i landet.Män har så mycket med sig själv och sina nya kvinnor att dom inte än ifrågasätter hur deras barn har det. Så är det om en kvinna vill leva jämställd, får hon ta hela lasset själv.

Jens Släckskog 12:31 10 dec 2011

Du menar att det är en rättighet att få barn?

Adam 13:29 16 dec 2011

Ja, att få barn är absolut en rättighet.

Artikel 16.
Fullvuxna män och kvinnor har rätt att utan någon inskränkning på grund av sin ras, nationalitet eller religion ingå äktenskap och bilda familj. De äga lika rättigheter vid giftermål, under äktenskap och vid äktenskaps upplösning.

caren 20:11 17 dec 2011

för de har tillräcklig mat till sina barn.

Ludwig Franzén 00:28 10 dec 2011

Jävlar så bra artikel. Tack.

Tobias 10:32 10 dec 2011

Instämmer!

Henrik Bodin 02:03 10 dec 2011

Det låter som om zlatans mamma har blivit väldigt lurad isådana fall. Hon borde ju ha sökt bidrag/försörjningsstöd.
Låter också skumt att hon skall ha lyckats arbeta 70timmarsveckor utan att få övertidsersättning. Vet ju inte vilket kollektivavtal hon låg under, men övertid betalar ju de flesta ut.
Låter ärligt talat som en bullshithistoria. Och som tidigare sagts, man bör ha ett eget ansvar över hur många barn man skaffar. Det finns riktiga problem i Sverige för riktiga människor, som borde tas på allvar. Denna snyfthistoria är bara fånig och orealistisk.

Kexet Didelido 09:15 10 dec 2011

Finns något som heter svartjobb som många tvingas ta. Säger inte att det måste vart så i hennes fall, men det är inte precis en omöjlighet att jobba 70 timmar i veckan utan övertidsersättning, eller ens utan mer än 30 kr/h i sverige.

Bengt 09:33 10 dec 2011

Eller så har man två jobb?

A 11:20 10 dec 2011

Försörjningsstöd är inte som du tror en "hyfsad inkomst" som går att försörja en familj på. Jag har arbetat på Soc och barnfamiljer får inte ens busskort på sommaren. Det finns inget utrymme för en enda utflykt för en familj som går på Soc. Ingen glass. Inga böcker. Inga kläder. Inga julklappar. För att din unge ska kunna få ett par second hand-fotbollsskor måste du om du är fattig jobba jävligt mkt. Där har du verkligheten. Där Zlatans morsa för att kunna ge sina barn någon jäkla värdighet överhuvudtaget, antagligen valde att istället för att bli förnedrad och misstänkliggjord på Soc, jobba de fem jobb som krävs för att den som är längst ner i samhället ska kunna ge sina barn någonting utöver havregryn.

Lars Holmberg 12:06 10 dec 2011

Du kan själv vara fånig och orealistisk om du tror att alla har arbeten med kollektivavtal i dagens Sverige.

Alma Friden 14:48 10 dec 2011

70 timmar = 2 olika jobb/arbetsgivare.

Maria 16:02 10 dec 2011

Varför skulle det inte vara sant och vem är du att berömma det? Vet inte så mycket om städ, om det nu var det hans mamma gjorde men jobbar du i vilken restaurang som helst i Sverige så kan du lätt komma upp i 300 timmar på en månad men med nästan ingen övertidsersättning och en ägare på det som snor hela dricksen eller kunder som inte betalar dricks ger inte många kronor i lön när man tjänar 70:- i timmen.

Jenny Gustafson 18:13 10 dec 2011

Som någon redan påpekat är inte 70 h/vecka något märkligt. Finns folk med högre lön som tar på sig så mycket jobb; de säger att de måste, att de har ansvar för företaget. Nå: Zlatans mamma kanske kände ett visst ansvar inför sina 5 ungar, när hon nu var ensamstående, inte kunde språket helt okej, osv. Zlatans far var ju inte heller särskilt tillräknelig.

Men med att "ta ansvar" för sitt liv förmodar jag att du menar något annat. Och jag skulle här vilja påpeka att jag tycker det är i sin ordning att ha ett jobb som inte kräver en högskoleutbildning, för DE BEHÖVS, de också. Och jag anser det vara u-landsvarning på att inte kunna ordna samhället på ett sätt så att man kan försörja sig på sådana jobb också.

Annika 08:32 20 dec 2011

Zlatans mor arbetade för samma malmöbaserade företag som jag själv gjort som praktikant. LC Service&Renova. Osäker på om de finns kvar idag. De anställde enbart invandrare från forna jugoslavien som talade dålig svenska/var analfabeter. Samt tog in praktikanter från arbetsförmedlingen. Den fasta personalen arbetade på ackord trots att detta varit olagligt länge. Praktikanterna blev av med sina platser om de gick på intervju på andra företag. Har sett många som arbetat 10-14 timmar/dag på denna firma o ej tjänat mer än 14-15000/månad. En kvinna på arbetsförmedlingen samarbetade med dem och slussade vidare kvinnor av rätt material till dem. Slavarbete!

Hag 03:11 10 dec 2011

Håller med ovanstående kommentar; att bilda familj är ett aktivt val och ett flertal faktorer (t.ex. ekonomi) borde vägas in innan man bestämmer sig för att ta det steget.

Nej, det är ingenting fel med ekonomisk ojämlikhet. Den bästa referensram som i dagsläget existerar för hur stort ekonomiskt värde man skapar som individ är just marknaden i sig. Om en städerska utförde en tjänst till ett värde av 90 000 SEK / mån så skulle ovan nämnd städerska också ha en god inkomst. En fri marknad är ett välfungerande system på så sätt att folk får 'rösta' med sina pengar, istället för att be staten omdistribuera befolkningens ekonomi på ett mindre effektivt sätt än om de fick använda pengarna själva.

Statlig intervention i ekonomin - vilket du verkar förespråka - är den faktorn som mest missgynnar de fattiga.

- Inkomstskatt (dvs: bestraffas för arbete) tar hårdare på folk med låg inkomst än höginkomsttagare

- Socialbidrag (dvs: belönas för arbetslöshet) skär bort en stor del av motivationen att aktivt söka ett jobb när man inte har något.

- Minimumlön straffar de fattiga genom att skapa en större grupp arbetslösa (arbetsgivare vågar inte ta risker, och arbetstagare kan inte arbeta sig upp från en lägre inkomstnivå).

Alla dom här initiativen har uppkommit ur goda intentioner, men resultatet blir - som vanligt - att resultatet motverkar syftet.

Hanna 10:44 10 dec 2011

Hag: Jag slutar aldrig förvånas över hur man som beläst och välutbildad (vilket jag vågar anta att du är) kan lida sådan brist på föreställningsförmåga. Det brukar ju hävdas annorlunda.
Att socialbidrag skulle sänka motivationen att arbeta är en bland dina många lättsinniga slutsatser. Vad du än kan föreställa dig, är inte gåvor det människor eftersträvar för att skapa mening med sitt liv. Man vill vara en del av samhället, känna att existerar av och gör något av beydelse. Jag tycker att det borde vara en simpel insikt.

Tomas 21:49 12 dec 2011

Jag utgår ifrån att du inte jobbat på Soc. Det har jag.
Jag såg folk som tackade nej till jobb för att de skulle få så lite mer än de hade. Till det skulle de få färre timmar med barnen, behöva jobba, betala dagis och i slutändan bara ha ca 1500 kr mer än som de har det nu.
Det hände inte bara en gång, det var snarare regel än undantag.
I bakgrunden kan säkert ligga att många av dem hade svartjobb som gjorde att deras inkomstnivå låg på nivåer som man inte uppnådde när man jobbade.

MEn i grunden var socialbidragets nivå (alternativt minimilönens nivå) en hämmande effekt.
Tur nu att vi fått lite större skillnad så att det lönar sig att arbeta.

Hanna 19:28 13 dec 2011

Tomas, det det är väl ganska karakteristiskt att som du argumentera från fel ände (enligt mig). Du utgår ifrån socialbidraget och människornas flathet. Dessa vissa människor. Det skulle i stället kunna vara relevant att titta på det erbjudna sk arbetet och lönen. Du påpekar själv att de nätt och jämnt skulle tjäna någonting på att ta "arbetet". Vad är det för arbete? Hur ser arbetsförhållandena ut? Framtidsutsikterna bortom städ- eller lagerkulverten? Skulle du själv tacka ja till arbetet i fråga - inte bara teoretiskt utan praktiskt?
Jag har haft människor i min närhet som gått på socialbidrag, och det är ett faktum: Man kan inte ensamt leva ett drägligt liv på socialbidrag. Det säger mycket om valet.

Adam 11:18 10 dec 2011

Ditt argument för att ta bort minimilön retar mig oerhört. Hur kan en sån som du inte förstå, att så fort arbetsgivare får nya möjligheter som enligt såna som dig ska "gynna de fattiga" så utnyttjas det maximalt? Om man får anställa unga i ett år med sänkt arbetsgivaravgift - ja då anställer vi nya unga efter 11 månader!! Om vi måste erbjuda en fast anställning till någon som jobbat här i tre år - då sparkar vi henne och skaffar en ny! Att företagen skulle låta zlatans mamma jobba sig upp från en låg lönenivå och belöna henne med löneförhöjning är hyckleri, hon skulle behöva skaffa ännu ett jobb istället och situationen skulle bli som i USA, man skulle behöva två eller tre jobb för att försörja sig.

Såna som du brukar beskylla socialdemokrater och vänstermänniskor för att vara naiva. Det är såna som du som är jävligt naiva, i er tro på den fria marknadens goda krafter för "de fattiga".

Niklas 12:48 10 dec 2011

"Den bästa referensram som i dagsläget existerar för hur stort ekonomiskt värde man skapar som individ är just marknaden i sig."

Du får gärna förklara detta för mig! Hur fastställer man att en städerska skapar ett värde för 20000 kr i månaden medan en jurist skapar ett värde för 40000 kr? Om alla städerskor på ett sjukhus slutade städa så lovar jag att det skulle vara jobbigt...

Marknaden är ett endast ett sätt att försvara ett extremt ojämlikt samhälle. Det finns (i de allra flesta fall) inga bra sätt att med marknadsmekanismer fastställa hur mycket ett arbete är värt utan det är de som har makten som sätter värdet. Däremot är det ganska enkelt att bygga en värdering efter människors behov. Om resurserna fördelades jämlikt skulle ingen behöva vara fattig.

Victor 14:58 10 dec 2011

Ärligt talat är jag osäker på om du agerar agent provocateur eller blindbock nu. Först, angående att familjebildning är ett aktivt val;

- Förhållandet mellan fattigdom och fertilitet är komplext, men tydligt är att attityd och kunskap om kontraception i allra högsta grad är en klassfråga. Likaså tillgång till kontraceptiva medel (http://www.lafa.nu/templates/article.asp?tkID=8&katID=26&sidID=321&menu_...).

-Är progressiva skatter uteslutna ur diskussionen?

-Det ekonomiska biståndet (tidigare kallat socialbidrag) och dess motiverande effekt är en försvinnande liten faktor jämfört med konjunktur, klasstillhörighet (i.e. fattigdom ärvs i hög grad), och födelseland när det gäller relationen till arbetsmarknaden (http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17957/201...).

-Minimilönen är en bra garanti för att undvika att visst arbete undervärderas till följd av exempelvis hög arbetslöshet, ett tydligt exempel på hur det går när människor får 'rösta' med sina pengar. På en fri marknad har inget arbete något reellt värde, vilket leder till att de stora fysiska ansträngningar som all förtjänst i grund och botten bygger på bisarrt nog är det som man tjänar minst på, en nödvändighet eftersom det kapitalistiska systemet bygger på en pyramidal hierarki.

sara 17:42 10 dec 2011

Hej Hag!
Skatt är inget straff för mig! Jag älskar att betala skatt. Tur för mig!

Jag trodde i min enfald att jag betalar skatt för att alla barn ska kunna gå i skolan och få bra skolmat, att sjuka barn kan få bra sjukvård, att jag och andra har möjlighet att åka kollektivt, att det finns bibliotek som man kan låna böcker i, kulturhus där man kan möta folk, belysning på kvällen/natten osv, osv, och inte för att bli straffad. Stackars dig för att du känner så! Det kan inte vara kul för dig att du betalar för ja, kanske någon annans lungcancervård som exempel. Herregud, man får väl skylla sig själv om man har rökt eller jobbat på Banverket i unga dar!

Hallå, Skatteverket, kan Hag få lov att låta bli att betala skatt (för äldrevård eller barn med leukemi)? Låt Hag betala sin egen vård när hen blir gammal - det ökar säkert motivationen att du Hag håller dig frisk. Och för guds skull, sluta hålla gatorna rena utanför Hags bostad! Hag vill själv städa - det ökar hens karriärlusta!
Mvh Sara

Abe Bergegårdh 19:00 10 dec 2011

Hag: Du har nog missuppfattat ett och annat gällande grundläggande ekonomi.

Lönen motsvarar inte vilket värde man skapar. En arbetare på t ex Atlas Copco skapar tom större vinst än denne får i inkomst

http://www.da.se/home/da/home.nsf/db19125b276d113dc1256cdb00440548/8ef3328a914e4a3bc125793c0030a7e0/$FILE/Vinst_anst%C3%A4lld-1.pdf

Medan en finansmäklare inte skapar något värde alls. Tvärtom förstör de värden (indirekt) genom sina spekulationer. De är parasitära på den övriga verkliga ekonomin. T ex roffade banksektorn åt sig hela 41 % av de totala vinsterna i USA 2007. Trots att de inte skapade något värde alls.

Jan Schmidt 07:31 10 dec 2011

Varför har vi ett samhälle där en ensam mamma inte kan försörja fem barn?

Carin Holmberg 08:09 10 dec 2011

Ja tänk hur annorlunda samhället skulle sett ut om de bara haft positiva förebilder bland statarna. ;.(( Den jämförelsen sätter liksom hela dagens debatt i helt annat ljus. Tack för ännu en skarp analys Liv!

Pål Eggert 08:54 10 dec 2011

Titta!
Att inte folk har frågat sig det genom hela historien. Tänk, då hade vi sluppit svält. Hade bara de som varit säkra på att det alltid fanns mat för dagen fött barn så skulle människoarten varit utdöd för länge sedan. För krig, plundring, svält har kommit och gått ganska ofta i människors liv under historien. Förmodligen hade du inte funnits Titta om inte ett helt gäng idioter fött barn före dig. Dina förfäder hade syskon som dog i enkla sjukdomar, svält och av andra orsaker. Inte ens om de var rika kunde de räkna med att överleva, eftersom kriget var norm i Europa förr.

Lars 10:45 10 dec 2011

Mycket bra, men jag saknar mer explicit hate mot Malou von Sivers.

En Martin 11:37 10 dec 2011

@Hag

Håller du med om att den största delen av resurserna "ägs" av en bråkdel av befolkningen?
Skulle detta bli annorlunda menar du om man hade en "fri marknad"?

Här ett "TED Talk" som alla borde se (framförallt Hag tydligen som tycker det är okej med ekonomisk ojämnlikhet): "Richard Wilkinson: "How economic inequality harms societies"

http://www.ted.com/talks/richard_wilkinson.html

Det intressanta är att Sverige (och Norden) tas upp som ett av de bättre länderna när det gäller ekonomisk fördelning...

Anja FG 15:32 10 dec 2011

Som vanligt missar kritikerna till Livs artikel det viktiga barnperspektivet. Även om man tycker att det är korkat att skaffa barn när man inte är höginkomsttagare (vilket är en extremt historielös analys, gå genast till ted.com och titta igenom samtliga föreläsningar med Hans Rosling) så undrar jag hur man kan tycka att det är RÄTT ÅT BARNEN att få växa upp fattigt, t.o.m. hungrigt, p.g.a. föräldrarnas korkade val. Vi kan inte ha ett samhälle där man måste välja sina föräldrar noga, av uppenbara skäl! Och ja, jag vet att det är provocerande för en borgare att tänka tanken att alla barn ska ha en bra uppväxt, även ekonomiskt, för det innebär i förlängningen att fattiga människor kan skaffa barn och därmed öka sin inkomst, med det är såna SMÄLLAR MAN FÅR TA! Sluta gnälla alla borgare! NU! Barnen är viktigare än era jävla principer!

Anja FG 15:34 10 dec 2011

Haha "En Martin". Inte bara jag som är ett big fan av TED-talks tydligen! :)

En Martin 12:52 11 dec 2011

@Anjja

Mm, mycket bra på TED. :)

Charlotte 17:27 10 dec 2011

Apropå Livs Alakoski-tips och den vita medelklassens listiga arrogans, och den lätthet med vilken man slagit undan fötterna på de som kritiserat: http://bokhora.se/2010/hapas-du-trifs-bra-i-fengelset-susanna-alakoski/

peter 22:04 10 dec 2011

Re Hag
En fri marknad ett välfungerande system, jaha du har inte världen skattebetalare just räddat aschelet på dom med gud vet hur många miljarder.
Statlig intervention i arbetslivet, ja bristen på det skulle väl uppskattningsvis 1,5-2 milj hemlösa i Usa kunna vittna om
Inkomstskatt Reinfeldt & har ju sett till att just den relativa skatt eller som det idag heter avgifter sk självfinansiering blir lika stor för fattig som rik och detta trotts att skattesystemet gynnar dom rika med en långt större skattepeng, dvs när dom rika går på bankett så får dom fattiga en kopp kaffe.
Socialbidrag: Ja jag förstår varför du ej vill ha det, en stor del av desperata människor skulle naturligtvis dumpa lönerna genom att söka jobb som ej finns och spä på working poor samhället
Minimilön tja en viss anständighetsnivå borde väl tom du ställa upp på Hag
Föv sök tex NAIRU non accelrating inflation rate of unemployment som M Freidman fick Nobelpriset för 1976 det som står ovst är den "fina" världens tolkning, för oss andra betyder det lite lik i rännstenen håller nere löner och vilkor genom att om nödvändigt skapa en artificiell arbetslöshet genom ränthöjningar.
GINI index viktig term avs spridningen av inkomster mellan hushållen. Innom landet har denna ökat från 1981 till idag med resp värden 18,9 till dagens över 30 i indextal. mindre tal rättvisare samhälle.

Samira 22:11 10 dec 2011

Fantastisk artikel. Och många kloka kommentarer (och en de puckade...)Jag jobbar själv just nu minst 11 timmar om dygnet och är själv med tre barn, utan någon avlastning någonsin. Ekonomin är en disaster och jag sover ca 2-3 timmar per natt under arbetsveckorna. Att ha flera barn är ju i sig minst ett hetidsarbete, så när arbetsdan är slut har man flera timmars obetalt hemarbete framför sig för att hålla skutan flytande
Ibland undrar jag hur fan jag orkar och då ger det kraft att läsa om andra som klarat det, som haft det värre...

Patricia McNally 11:32 11 dec 2011

Jag känner så många som 'Hag', som, underförstått, har råd med sina grunda åsikter; en statistiker. "Det finns lögn och det finns förbannad statistik". Hag representerar alla dom som jag anser vara cyniskt nöjda med ett samhälle som 'bestraffar' och 'belönar' efter egna regler. En anad privat förnöjsamhet i att tillhöra gruppen som anser sig ha mandat att diktera för andra, med hjälp av siffror och teorier, t ex hur många barn, om ens några man 'har råd' att föda. -Är det inte just fler barn vi behöver för att försörja just du Hag när du blir gammal och skröplig? -En cerebral persona som vandrar bland oss andra och i sin högfärd över vad vet jag inte, njuter av att vara expert på vad som är fel med det skeva tillståndet vi alla befinner oss i men som inte drabbar oss alla. Du i din föreställning och jag i min och aldrig kommer vi att mötas. Jag kommer aldrig att bli en cyniker, oavsett hur bra jag själv har det eller inte har det. Artikeln är nödvändig, belyser flera punkter i en diskussion som när den diskuteras för en mångfald blir gärna en 'Malou', tyvärr.

johanna 22:07 11 dec 2011

Jag är 34 år och jag längtar efter barn. Jag har inget jobb och ingen lägenhet. Det är en ekonomisk omöjlighet för mig att försörja ett barn. Därför är jag drabbad av barnlöshet. Undrar om det är en vanlig situation?

sofia 17:49 14 dec 2011

Varför ifrågasätta om det är sanning eller inte, jag får ut ca 10,000 i månaden och har barn och jag jobbar inom handels..

Det är så sjukt dålig lön så man blir mörkrädd och jag har ändå utbildning..

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.