Efter Arbetet på Twitter

EfterArbetet: Konflikten om NCC-bygget Filbornaverket rasar vidare: http://t.co/Mw4O60l0

EfterArbetet: Svårt följa skollagen när lärartjänster försvinner http://t.co/tWjGOHJP

EfterArbetet: Nytt Malmöprojekt ska kartlägga khatmissbruk http://t.co/9svh3L5z

EfterArbetet: De flesta skåningar skulle tjäna på skattefinansierad kollektivtrafik http://t.co/RYlpkGmw

EfterArbetet: Skånska färdtjänstförare tvingas till farliga körningar - Efter Arbetet http://t.co/U48aUvXh

Efter Arbetets nyhetsbrev

Missa inte våra uppdateringar! Prenumerera på Efter Arbetets nyhetsbrev. Skriv in din epostadress nedan.

Ta av er offerkoftan

torsdag, maj 19, 2011 - 08:17

Veckans bästa

Att journalisten Jon Weman, som bland annat i flera artiklar granskat Fas 3, skrivit en bok om åtgärdspolitik som heter Åtgärdslandet – arbetsförmedlingens svarta bok, utgiven på Federativs förlag.

Veckans sämsta

Att Fredrik Reinfeldt och regeringen fortsätter att försvara Fas 3.

 

Liv Strömquist är serieskapare, programledare och feministisk aktivist. Växte upp som vegetarian, granne med Ravlunda skjutfält på Österlen och bor nu i Malmö. Medverkar i satirprogrammet Tankesmedjan i P3 och tidigare i Pang Prego, också i P3. Hennes hyllade seriealbum Prins Charles Känsla kom förra året.

KRöNIKA

Det finns en armé av konstaplar, vars affärsidé är att bli kränkt”, skrev Johan Hakelius i en krönika förra veckan i Aftonbladet. Detta apropå de reaktioner som väckts i samband med den slavauktion som iscensattes av studenter på Hallands Nation för ett tag sedan. Hakelius tycker att det är fel av dem som reagerat mot den här slavauktionen – till exempel Afrosvenskarnas riksförbund – att, som han uttrycker det: ”slå mynt av offerrollen”. Det är han inte ensam om att tycka. Faktum är att det finns en hel armé av konstaplar, vars affärsidé är att skriva kritiska krönikor om just ”offerrollen”.

För att ta ett axplock av alla exempel som jag stött på under den senaste tiden: DN:s Hanne Kjöller skrev för ett tag sedan – i en ledare om rasistisk diskriminering på arbetsmarknaden – att: ”Om man fastnar i offermentaliteten, vilket man kan se i vissa invandrargrupper (…) finns det ingen väg framåt.” Ett tag tidigare skrev Nima Dervish i en krönika i Aftonbladet: ”Offermentalitet bland muslimer skapar negativa stereotyper”.
En annan grupp i samhället som inte ska se sig själva som offer, är deltagarna i twitterkampanjen ”Prata om det” (som handlade om sexuella övergrepp). Sakine Madon skriver i Expressen: ”Snabbt blir samtalstonen överdriven och offerkoftan åker på.”

Dilsa Demirbag Sten gör i SvD en sammanfattning av kategorierna ”Invandrare, kurder, kvinnor, arbetarklass” under rubriken: ”Offerrollen är en mental inställning”, och menar – som rubriken antyder – att ”offerrollen” ska tänkas bort via någon slags liberal tankereform. Efter en snabb googling kan jag dra slutsatsen att just dessa samhällsgrupper: muslimer, marginaliserad arbetarklass, afrosvenskar, invandrare i allmänhet och twittrande sexualbrottsoffer, är ganska typiska föremål för råd och uppmaningar om att de ”inte ska vara offer”, utan att de istället ska ”släppa offeridentiteten”, ”ta av sig offerkoftan” och så vidare. Mycket märkligt, tycker jag, eftersom jag själv väldigt sällan hör dessa människor klaga – och om de gör det, får deras klagomål i alla fall inte utrymme i Sveriges största dagstidningar.

Det får däremot de skribenter som klagar på de här grupperna. Det är ett jävla gnällande, rent ut sagt. Jag tycker att det vore på sin plats att uppmana dessa krönikörer att själva ta av sig offerkoftan, och sluta se sig som offer för en påhittad ”offerkultur”. Ja! Och när jag ändå håller på, finns det faktiskt fler grupper i samhället som jag skulle vilja uppmana till att släppa offeridentiteten. Till exempel Skattebetalarnas förening. Ta av er offerkoftan! Er offerroll är faktiskt bara en mental inställning. Om ni tänker på ett annat sätt, och bara släpper alla bittra, kränkta känslor, som ni känner när ni betalar skatt, så kommer ni att må mycket bättre! Kanske kan ni också få hjälp att släppa era destruktiva känslor av att vara orättvist behandlade med hjälp av till exemepel yoga eller mindfullness. Eller tankesmedjan Timbro. Allt är någon annans fel, Sosse-Sveriges, SVT:s, bidragstagarnas eller genuspedagogikens i förskolorna. Ni har fastnat i en offerroll där ni tror att ni ser orättvisor och missförhållanden i varje hörn. Ni hindrar bara er själva från att bli fria och lyckliga, men ni KAN bli det, bara ni tränar er att tänka på ett annat sätt!

Andra som borde ta till sig av de här uppmaningarna är till exempel Sverigedemokraterna, som spelar offer i alla sammanhang, RUT-bidragstagare som börjar gråta över livspusslet så fort nån antyder att de borde städa själva, samt alla män som fortfarande ruvar på en känsla av kränkthet när de tänker på att en tant från ROKS en gång för drygt sex år sedan sade att de var ”djur”. Släpp det och gå vidare! Lycka till.

Kommentarer

Anton Andersson 11:05 19 maj 2011

Klockrent!

Fru Uggla 21:24 19 maj 2011

Oh yes!

Peder Bergenwall 11:15 19 maj 2011

Jag håller visserligen med dig. Det har skrivits en del om offermentaliteten, och den tycks många gånger missriktad: som du säger finns det mycket litet som pekar på att just grupperna ”Invandrare, kurder, kvinnor, arbetarklass” själva ser sig som offer.

Det jag ändå tror skapar denna flod av skribenter och krönikörer är möjligen att ANDRA beklagar sig över dessa gruppers tänkta offeridentitet. Folk som själva inte är en del av den, men på något sätt känner sig kallade att, så att säga, ta strid "för deras räkning". Jag vet många som svurit över slavauktionen och pratat om hur man inte ska skämta om detta. Ingen av de är själva invandrare, eller har på annat sätt personlig koppling till det som berörs. Jag har, mig veterligen, inte hört någon som faktiskt har en relation till slavhandeln klaga på det (troligen rätt dåligt utförda) skämtet.

Jag tar inte ställning i frågorna i sig - där är jag kluven. Men jag tror ändå att många krönikörer bygger sin bild av offerkoftebärande grupper på folk som faktiskt inte tillhör de berörda grupperna.

Mikaela  13:52 19 maj 2011

Hej Peder!
Du har fel om slavauktionen. Jag har pratat med ett flertal Afrosvenskar som inte alls tyckte att "skämtet" var roligt, utan tvärtom var väldigt upprörda. Framför allt eftersom Sveriges egen slavhistoria förtigits till den milda grad att den vanligaste reaktionen man får när man pratar om den är "va, har Sverige haft slavar?".

Så jag tror inte man kan säga att de med anknytning till slavhandeln inte är upprörda. Jag tycker också att man måste ha rätt att kämpa också för andras sak - även om det kan finnas exemepel på personer som tar på sig rustningen utan att någon har bett dem.

Nilsson 17:18 31 maj 2011

Visst har Sverige haft slavar, för du tänker väl på trälarna som var vita nordeuropéer till 95%?
eller menar du de svenskar som blev överfallna av arabiska sjörövare och sålda som slavar på auktioner i Nordafrika?

Eller var det den lilla grupp som var slavar under ett par årtionden på 1600 talet? Eller möjligen de som var slavar på vår lilla plutt ö i Västindien?

Det var afrikaner som jagade och sålde andra afrikaner det är den bittra sanningen.

Maria Soares Lindberg 14:12 19 maj 2011

Anledningen till att jag som själv är slavättling (far från Jamaica) aktar mig för att klaga, och hoppas på att någon annan gör det åt mig,är att jag tycker att det är nästan är mer kränkande att anklagas för att vara lättkränkt än att bli rasistiskt behandlad. Därför är jag glad att andra för min talan.

Härskartekniken att anklaga någon att ikläda sig rollen som offer fungerar alltså alldeles utmärkt. Jag orkar inte förklara varför jag inte tycker att det är roligt med folk som klär ut sig till svarta, eller varför jag känner mig illa till mods när någon oironiskt använder ordet "neger" eller avfärdar kvinnor som "kärringar". Jag tycker det är intressant att ställa sig frågan om huruvida kränkningar, diskriminering etc. överhuvudtaget existerar enligt offerkofteresonemanget.

Personligen tycker jag bara att offerkofteresonemanget vittnar om ett förakt för svaghet. Detta förakt är mänskligt men obehagligt och värt att bekämpa.

Det är också mänskligt att gotta sig i martyrskap ibland. Men att utgå ifrån att människor väljer att bli kränkta är bara fegt, rent ut sagt. Det är att inte våga se det fula i som finns i den grupp man själv tillhör. Det är att inte våga ta ansvar för sitt övertag i ett visst sammanhang.

Tack Liv Strömquist.

Ida 12:47 20 maj 2011

Maria: Vilket fint inlägg. Tack!

Seppo Laine 17:38 20 maj 2011

Instämmer.

Anton 11:26 19 maj 2011

<3 L1v

Ida 11:31 19 maj 2011

SÅ bra!!!

klas jonasson 11:34 19 maj 2011

Tokgilla. Tänk så många olika koftor det finns i världen. Folk borde börja gå nakna i stället.

André 11:39 19 maj 2011

Det var nog det bästa jag läst sen ...ja, sen förra gången jag läste nåt av Strömquist : )
Stort tack!

Linda 11:44 19 maj 2011

TACK!

maria 11:55 19 maj 2011

tack liv! <3 (är allt jag har att säga)

Daniel 11:55 19 maj 2011

Gud vad skönt att någon äntligen tog tag i detta! Enough med det där nu. Och gärna också bort med offren för "fårintelevautsexualitetförattprostitueradesessomoffer".Eller deras koftor iaf.

Ann Karlsson 12:01 19 maj 2011

Helt fantastiskt klockren analys, som alltid! Jag blir både förbannad, inspirerad och full i skratt när jag läser Livs texter!

Magnus 12:57 19 maj 2011

Johan Hakelius är bara några år över fyrtio, men ändå en alldeles utmärkt representant för världens mest lättkränkta demografiska grupp; medelålders män ur bättre bemedlad medelklass.
För kanske fem år sedan eller så sändes en BBC-produktion i SVT som hette Grumpy Old Men och däri klagade inte minst sådana brittiska prominenser som Bob Geldof, John Peel och Jeremy Clarkson över allsköns moderna otyg som överdriven trafikskyltning och högljudda mobiltelefonkonversationer.
Grumpy Old Men-serien blev så populär att den följdes upp av en kvinnoversion och därefter en könsblandad Holidays-version full av geriatriskt gnäll över semesterresandets hiskliga vedermödor.
Mycket nöje!

Oskar Reimer 13:31 19 maj 2011

<3 L1v
<3 L1v
<3 L1v

Leif Holmstrand 13:36 19 maj 2011

Tusen tack Liv Strömquist, mycket bra.

/ Leif Holmstrand

emil andersson 14:03 19 maj 2011

@Peder Bergenwall:

"Jag har, mig veterligen, inte hört någon som faktiskt har en relation till slavhandeln klaga på det (troligen rätt dåligt utförda) skämtet."

Då kan du ju kolla upp vad Afrosvenskarnas riksförbund, som Liv skriver om, tycker om saken.

Men även om du inte hört det så är det ju en ganska konstig idé att det bara folk med afrikanskt påbrå som får vara emot rasistiska "skämt" i form av blackface-målning.
Har svårt att tänka mig att du gjort samma invändingar om "skämtet" istället gått ut på att det var tre personer iklädda kipa och lösnäsor som blev runtledda i rep av någon som klätt ut sig till nazi-lägervakt.

Calle Billengren 14:06 19 maj 2011

Suveränt och så på pricken!!

/Calle

honungschips 14:22 19 maj 2011

Liv, du är BÄST!!!

Mikey 14:25 19 maj 2011

<3 L1v

du e bäst!

Erik 14:43 19 maj 2011

<3 <3 <3

Finns det några som är blir mer kränkta än vita Pär Ström-typer. Som så fort deras beteende eller de strukturer de befinner sig ifrågasätts som kanske inte helt rimliga, blir helt nippriga av indignation och högröda i ansiktet nyper sig självmedvetet i midjefettet? Eller om de, gud förbjude, klumpas ihop som kollektivet vita män? Själva är det fritt fram att gruppera och generalisera exempelvis "kvinnor", "invandrare" och "bögar".

Anonymous 14:55 19 maj 2011

Liv Strömquist!!! Så jävla bra!!!11oneone

Ida 15:49 19 maj 2011

Fantastiskt bra skrivet!

Sara 16:59 19 maj 2011

Mycket bra skrivet! Det formulerar något som har behövt sägas, behövs sägas och kommer att behöva sägas.

Lena Niklasson 17:59 19 maj 2011

Fantastiskt bra krönika. Att moralisera och göra sig rolig över de som redan blivit knäckta är bara ett annat sätt att sparka på dem. Det är klart att det inte är roligt för makthavare att få maktstrukturer synliggjorda, i synnerhet som de lever oförtjänt gott på sina positioner!

Lena Niklasson 18:03 19 maj 2011

Fantastiskt bra krönika. Att göra sig rolig över samt att moralisera över dem som redan blivit knäckta i samhället är bara ett annat sätt att sparka på dem som redan ligger. För den som tjänar gott på att vara en del av makten är det inte så kul att få maktstruktrer som synliggör denna maktposiion avslöjade. Mera sånt!

Nats 18:05 19 maj 2011

Liv, du är bäst ever!

daniel harc 18:20 19 maj 2011

Så bra, så bra.

Jacob 19:36 19 maj 2011

Hurra!

Elisabet Apelmo 20:03 19 maj 2011

Tusen tack!

Johan  22:02 19 maj 2011

Jag känner att så mycket jag velat ha sagt nu är sagt av dig. Tack!

Goldina Smirthwaite 22:55 19 maj 2011

Vilken underbar krönika!

Richard Wesemeyer 06:33 20 maj 2011

Svårt tema!
Ingen vill vara ett offer, men alla vill ha uppmärksamhet. Visst finns det mycket fel i samhället, men att bli ett offer leder ingenstans förutom egna kroniska sjukdomar. Låt oss alla spotta i nävarna och städa i vårt samhälle - med glädje. Varför är ordet "utopi" negativt? Stöd dem som behöver stöd. Stöd dem som stöder andra. Stöd dem som inte vågar. Stöd dem som gör något. Stöd alla, helt enkelt

Mikael 06:54 20 maj 2011

Tack, Liv! Tack, för att du är en sån förebild och perfekt människa, som kan tala om för oss stackars onda, vanliga människor hur godhet ser ut och hur vi borde leva och tänka. Jag, stackars sate, som är en vit, medelålders man, står ju mycket nära Satan själv. Upplys mig om hur god du är och hur jag ska leva. Tack, goda fru Farisé!

Ida 12:50 20 maj 2011

åh nej blev du kränkt nu :(
tyvärr måste jag ha missat var Liv skrev det där om att hon var bättre än någon annan?

Johan 09:01 20 maj 2011

Jag var på burleskklubb i helgen. Där gick minst tre personer runt i SS-uniformer, kvinnor strippade och Hitler sjöng Sinatra. Ingen brydde sig nämnvärt, mer än att folk tyckte det var lite kul. Inklusive jag. Finns det en skillnad mellan detta och vad som hände i Lund? Har man kränkt någon genom att skratta åt sådana symboler? Hur vet man det? Är det en härskarteknik att fråga? Ska man anta att det mesta inte är ok?

Magnus 15:37 20 maj 2011

Beträffande den skämtsamt menade slavauktionen på Hallands nation i Lund, så ligger en del av problemet i studenternas elitistiska syn på sig själva.
"Vi som är studenter i Lund kan göra detta utan att vara rasister till skillnad från den outbildade populasen."
Så ungefär tänker de. För bara några decennier sedan hade det gått alldeles utmärkt att skämta på samma sätt utan några som helst repressalier. Varför? Jo, för att då påminde Lunds universitet och nationerna därikring mer om en burleskklubb. Men idag samlar universitetet människor med så vitt skilda bakgrunder och åsikter att det inte går att skämta om vad som helst innanför institutionernas väggar.
Burleskklubben, däremot, fortsätter att samla likasinnade som kan enas om att SS-uniformer inte innebär ett förhärligande av nazismen.

Harriet 22:25 20 maj 2011

men alltså det här med burlesken...den liknelsen går ju inte riktigt att göra eftersom att det är skillnad att klä ut sig till den förtryckta gruppen och att göra parodi på förtryckarna, jag antar att det inte var så många som var utklädda till utmärglade koncentrationslägerfångar?! och som gjorde ett jippo av förföljelsen och utrotningen av judar/romer/homosexuella under andra världskriget?! ett sätt för förtryckta grupper att hantera det förtryck de utsätts för är att driva med/skämta om sin situation. jag har exempelvis svårt att skratta när män skämtar om kvinnoförtryck, för att jag är kvinna. jag skämtar heller inte om rasism för att jag inte är en av de människor som måste hantera rasismen i min vardag varje dag på det sätt som de grupper av människor som utsätts för den måste. Jag tycker absolut inte att det är en härskarteknink att fråga, jag tycker att det är bra att du frågar för då kan vi få igång en diskussion om vad som är okej och inte och varför? hade man i lund gjort en parodi på en slavägares dumhet och drivit med det faktum att det fanns/finns människor som anser sig ha rätt att använda andra människor på det sätt som skedde under slaveriet och fortfarande sker så hade det enligt mig hamnat betydligt närmre "din" klubb och vad som utspelade sig där. vad som hände i lund är en HELT annan sak! nu är jag inte en anhängare av varken stripptease, ss-uniformer eller burlesk, men det är en annan diskussion!

Mattias 10:48 20 maj 2011

Bland det bästa jag läst på länge! :-)

Anders G 11:27 20 maj 2011

@Mikael: ta av dig offerkoftan! Bara för att du som vit medelålders man tjänar på i princip alla de strukturer som gör det svårare för andra tycker jag inte du ska känna dig kränkt. Kavla upp armarna! Lyft upp dig med skosnörena ut ur din miserabla roll! Kom igen, nu kör vi!

Julia 11:33 20 maj 2011

jag tycker inte att det ar speciellt stor skillnad mot det som hände i Lund, lika smaklöst! Jag vet inte hur många judar som var där och skrattade gott? Och, ja, man ska anta att det mesta inte är ok.

Ibrahim 13:57 20 maj 2011

Intressant men ganska enfaldig analys, Liv. Du hävdar att skribenter vars syfte är att hjälpa människor och få dem att känna sig mer värda gnäller? Mycket märkligt påstående. Och du har uppenbarligen inte tänkt på att flera skribenter som uttrycker dessa åsikter faller in under någon av dina kategorier som du säger att de gnäller på. Och när du gnäller på dem som gnäller, för att de gnäller, är du en lika god kålsupare i debatten.

Esau 15:12 20 maj 2011

hahaha! så jäkla träffsäkert. Finns en del som inte hänger med på vändningarna här bara...

Tånnzi 18:54 20 maj 2011

En invandrare som "gnäller" om diskriminering kan inte göra karriär i dagens Sverige.
En invandrare som kallar andra invandrare gnälliga och lättkränkta kan däremot göra raketkarriär.
Kolla bara på Dilsa Demirbag-Sten, Nima Dervish, Sakine Madon, Alice Teodorescu och vad de nu heter (de är så många).
Dessa människor bjuds in till alla upptänkliga debattsammanhang, de hyllas, de tjänar pengar. I år efter år. Oavsett hur klantigt de uttrycker sig.
Jämför med Masoud Kamali, Fatima Doubakil och i stort sett alla antirasister i detta land som stängs ute och hånas utan möjlighet att få gå i svaromål.
Det är vidrigt.
Det är Sverige i ett nötskal.
Invandrare som sparkar neråt är big business.

Staffan Jacobson 20:35 20 maj 2011

Liv - ja! Hakelius - urk!

kent 23:00 20 maj 2011

Vilken tråkig krönika. Att vända på resonemanget känns sååå 90-tal.

Soulway 05:52 21 maj 2011

Mycket bra inlägg. Flera klockrena träffar!
(Bra kommetarer också!) Liv - ja. Hakelius -urk!!!!

rasmus 07:25 21 maj 2011

yes! äntligen någon som orkar trycka in offerkoftan i käften på alla offerprofeter! fruktansvärt uppfriskande läsning. tack!

Hanna 14:21 21 maj 2011

Heja Liv!

Gunnar Thorell 18:50 21 maj 2011

Tiden har sprungit ifrån både Johan Hakelius o Hanne Kjöller.
De tycktes "komma med något nytt" under det nyliberala uppsvinget.
Nu framstår de själva som största gnällspikarna med sitt rotande efter fel hos grupper som är längst ner i den sociala näringskedjan.
Deras typ av intellektuella insats skulle kunna sammanfattas i formeln: "Fjäska uppåt, sparka neråt, och gör det så det inte syns!"
Den formeln stämmer för övrigt in också på en rad av medieredaktörer, kolumnister och politiker.
Tanken med deras ideologiska aggressivitet var att allt skulle ordna sig till det bästa, bara enkelt folk tog sig samman, var lite ärligare, och försökte lite till.
"En årslön på banken" skulle sippra ner från de redan rika, enligt Ann Wibble. Man satsar på sig själv och alla hamnar i en "win-win-sitation".
Istället fick folk sparken, Fas, kollaps av Försäkringskassan, utförsälning.
Och bankdirektörer, riksdagsmän, politiker, redaktörer m.fl. räddade sig undan med bistånd i form av pensioner, bonusar. Då talar vi inte småsummor för nödtorftigt uppenhälle utan miljonbelopp. De sanna parasiterna / offerkoftorna fick härja i stort sett fritt i trettio år.

Champagne 19:39 22 maj 2011

denna krönika inspirerade en låt
http://www.youtube.com/watch?v=RLiyEz3Dfc4

Clabbe 18:00 23 maj 2011

Jag gillar inte att jag måste betala pengar för skit som genus-"vetenskap" och (S)(V)T. Hur har det med offerrollen att göra? Konstig liknelse från skribenten.

Magnus 19:38 23 maj 2011

Här har vi ju någon som alldeles utmärkt vet hur man ikläder sig offerrollens tjära och fjädrar.
Har denne Clabbe verkligen räknat ut hur mycket han personligen betalar för att finansiera Sovjet-television och ovetenskaplig vetenskap?
Jag tror inte att lidandet som denna ofrivilliga utgift åsamkar honom överträffar den känsla av ideologiskt betingad överlägsenhet som skulle berövas honom om allt som fanns kvar bara var kulturkonservativa Hakelius-krönikor och Axess TV.

Sanningen 10:24 24 maj 2011

"Andra som borde ta till sig av de här uppmaningarna är till exempel Sverigedemokraterna, som spelar offer i alla sammanhang"

Samhället gör allt för lite för att bekämpa våldet mot sd. Sd utsätts mycket ofta för politiskt våld. När sd klagar på det politiska våldet i Sverige står etablissemanget och håller käften. Ska vi ha demokrati måste alla ställa upp mot det politiska våldet. Det handlar inte om att "spela offer" sd ÄR offer för politiskt våld. Den som bagatelliserar det borde fråga sig vad man har i en demokrati att göra.

Freja 20:17 24 maj 2011

Ska vi gifta oss Liv?

Anne 14:45 12 jun 2011

Du är så jävla smart och bra och rolig och underbar Liv! Sjuukt bra skriven krönika! TACK!

Skriv ny kommentar

Vi modererar din kommentar. Det innebär att allt först blir läst innan det publiceras. Därför kan du uppleva en viss fördröjning. Tänk på att hålla dig till saken och behandla andra debattörer med respekt.
Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.