Inrikes.

2017-05-19 16:00
Läs ETC Stockholms granskning på bit.ly/slavlon. Bild: Alex Valencia Rodallec
Läs ETC Stockholms granskning på bit.ly/slavlon.

Foodora kritiseras av Arbetsmiljöverket

Efter Arbetsmiljöverkets granskning av matleveransföretaget Foodora har det visat sig att företaget inte uppfyller arbetsmarknadens lagar och regler. 

”De har ett förbättringsarbete att göra”, säger Helene Eklöf, inspektör på Arbetsmiljöverket, till Breakit.

I mars avslöjade ETC Stockholm de urusla arbetsvillkoren och de slavlika lönerna för cykelbuden i matleveransbranschen. Efter att nyhetssajten Breakit hängt på med en granskning av arbetsvillkoren i branschen – deras reporter wallraffade som cykelbud för Foodora och Uber Eats – röt statsminister Stefan Löfven (S) ifrån.   


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


På sin officiella Facebooksida skrev han efter avslöjandet: ”Ny teknik skapar nya lösningar och nya möjligheter men det finns ingen anledning att ens diskutera om människor i dag och i framtiden ska tjäna 39 kr i timmen. Det är bara dåligt och här behöver den svenska modellen utvecklas så att de arbetsgivare som verkar i den nya plattformsekonomin tillsammans med fackförbund får på plats anständiga villkor …”. 

Kritiseras av Arbetsmiljöverket

Nu avslöjar Breakit att matleveransföretaget Foodora även kritiseras på flera punkter av Arbetsmiljöverket. Kritiken rör bland annat hur företaget hanterar inträffade olyckor. 

Efter en olycka där ett av företagets cykelbud blivit påkört av en bil under arbetet, anmäldes händelsen först ett år senare. De två inspektörerna från Arbetsmiljöverket konstaterar efter sin granskning av ärendet att Foodora brister på åtta områden i sin hantering av olyckan.

– När vi gör en inspektion tittar vi på om arbetsgivaren uppfyller våra lagar och regler på arbetsmarknaden. Det gjorde de inte vid inspektionen. De har ett förbättringsarbete att göra, säger Helene Eklöf, inspektör på Arbetsmiljöverket, till Breakit.  

Cykelbuden på Foodora får betalt efter antal leveranser vilket piskar upp hastigheten och stressen. Dessutom mäter företaget de anställdas effektivitet via den app som cykelbuden använder för att ta emot uppdrag. Den som är för långsam får inte jobba kvar.   

Helene Eklöf tror att Foodoras upplägg av arbetet kan skapa en riskfylld arbetsmiljö. 

– Det ger inte lika förutsättningar för alla att jobba hos dem på ett säkert sätt, och jag förstår att många tar genvägar i trafiken. Det blir inte en säker arbetsmiljö, säger hon.

Företagets offentliga linje är att alla trafikregler ska följas av cykelbuden.  

– Men i praktiken är linjen att du ska cykla så fort du kan. Det händer olyckor hela tiden, säger ett av cykelbuden till Breakit. 

Fakta

Foodora har en månad på sig för att rätta till de brister som Arbetsmiljöverket har slagit ned på. Deras svar på hur de ska åtgärda bristerna ska inkomma senast till den 15 juni.  

”Just nu avvaktar jag deras svar. Efter att det har kommit kan vi antingen besluta om en uppföljande inspektion, eller avsluta ärendet om Foodora har uppfyllt kraven”, säger Helene Eklöf till Breakit.